Handlingsplan 1. januar 2024 – 31. desember 2025
Haugesund og omegn soroptimistklubb
Satsningsområde |
Tiltak |
Ansvar |
Frist |
Status |
Utført |
1.Engasjerte medlemmer - tid til nettverk, vennskap, felleskap. -vise raus og åpen holdning medlemmene imellom -Involvere medlemmene gjennom verv, prosjekt, arbeidsgrupper -Interessant møteinnhold og god møteledelse
|
1. Vektlegge inspirerende og meningsfullt møteinnhold i tråd med SI`s programfokusområdene |
Gruppene, styret, PA + APA
|
Kontinuerlig |
|
|
2. Orientere om internasjonalt stoff på Klubbmøtene
|
President, styret, PA + APA. andre medlemmer |
Kontinuerlig |
|
|
|
3. Videreføre Soroptimistisk kvarter
|
President, styremedlemmer, medlemmer |
Kontinuerlig
|
|
|
|
4. Sikre informasjonsflyt i klubben |
President, sekretær, styret, komiteer |
Kontinuerlig |
|
|
|
Satsningsområde |
Tiltak |
Ansvar |
Frist |
Status |
Utført |
2.Rekruttere nye medlemmer
- 20 % netto økning (2 nye medlemmer per klubb netto årlig) - fokus på lavere aldersgjennomsnitt
|
1. 2 nye reflektanter hvert år, med fokus på å få et lavere aldersgjennomsnitt. |
Styret, alle medlemmene
|
Hele året |
|
|
2. Ha ekstensjon som tema på et styremøte hvert år
|
Presidenten / styret
|
Hele året |
|
|
|
3. Gjennomføre informasjonsmøte for nye reflektanter
|
Ekstensjonsansvarlig i samarbeid ev. styret og den som er «fadder» for reflektanten
|
Hele året |
|
|
|
4. Gjennomføre et åpent møte
|
President, styre, ekstensjonsansvarlig Evt. samarbeid med distrikt sør-vest |
Hele året |
|
|
|
5. Innføre fadderordning for å a vare på nye medlemmer/ holde på gamle? |
President/ styret |
Kontinuerlig |
|
|
|
Satsningsområde |
Tiltak |
Ansvar |
Frist |
Status |
Utført |
3. Synliggjøring og påvirkningsarbeid |
1.Legg ut aktuell stoff på Facebook |
Nettansvarlig, medlemmer som tar aktuelle bilder sendes nettansvarlig. |
Kontinuerlig
|
|
|
2.Oppdaterte gode informative klubbnettsider
|
Nettansvarlig i samarbeid med styret.
|
Kontinuerlig
|
|
|
|
3.Skrive pressemeldinger, kronikker, info Kjolemarkedet og «Oransje dager» ( 25. november - 10. desember) |
President, leder i «Oransje dager», leder i Kjolemarkedskomiteen
|
I forbindelse med arrangementene
|
|
|
|
4. Markering 8. mars hvert år, ev. samarbeide med 8- marskomiteen, Krisesenter Vest, Frivilligsentralen eller andre kvinneorg.
|
Styret |
I forbindelse med 8. mars |
|
|
|
5. Markering 25. november, «Oransje dager» hvert år i samarbeid med Distrikt sør-vest og ev Krisesenter Vest
|
Prosjektgruppen for «Oransje dager»
|
|
|
|
|
Satsningsområde |
Tiltak |
Ansvar |
Frist |
Status |
Utført |
4. Prosjektarbeid
-Lokale prosjekter
-Støtte nasjonale og SI`s prosjekter
-Programfokusrapporter
|
1. Lokalt prosjekt: Kjolemarked – salg av fine brukte kjoler o.l., loddsalg og kafe
Til inntekt for Utdanningsfondet, ev andre formål fastsatt av klubben. |
Kjolemarkedskomiteen i samarbeid med styret |
Vårsemesteret |
|
|
2. Venneprosjekt: Lokalt Venneprosjekt i samarbeid med Krisesenteret, Videre samarbeid med Krisesenteret om andre aktuelle prosjekt som «Oransje dager» og 8.mars |
Styret i samarbeid med Venneprosjektkomiteen
|
Høst 2024
|
|
|
|
3. Mentorprogram: Utrede om klubben vil ha et aktivt mentorprogram
|
Styret/klubbmedlemmene |
2024 - 2025 |
|
|
|
4. Akutte kriser SI Haugesund og omegn prøver å bidra etter evne når det oppstår uforutsette kriser i verden eller lokalt.
|
Styret |
|
|
|
|
5. Unionens Moldovaprosjekt
|
Styret i samarbeid med klubbens medlemmer |
|
|
|
|
6. Frivillighetens år/frivillighetens dag 10. desember for SI |
Styret, komiteene, medlemmene |
|
|
|
|
7. Støtte SI Norge og SI `s prosjekter: Henviser til egen oversikten over prosjekter som klubben støtter
|
Styret, Kasserer, Medlemmene |
|
|
|
|
8. PFR – programfokusrapporter: Sende inn PFR for alle prosjekter /handlinger i klubben
|
PA i samarbeid med APA
|
Kontinuerlig 31.12 |
|
|
|
Satsningsområde |
Tiltak |
Ansvar |
Frist |
Status |
Utført |
5. Kommunikasjon Kommunikasjon skal støtte punktene: -Engasjerte medlemmer -Rekruttering -Synliggjøring -Påvirkning -Prosjektarbeid
kommunikasjon skal engasjere, klargjøre og oppdatere eksternt og internt |
1. Aktuell info legges ut på nettsider lokalt og Unionen, publiseres i media |
Nettansvarlig, sekretær, president |
Hele året |
|
|
2. Klubbmøtereferater, møteplan og handlingsplan legges ut på klubbens nettside |
Nettansvarlig/sekretær |
Hele året |
|
|
|
3. Gjennomgang av Norgesunionens og klubbens nettsider på et av medlemsmøtene i perioden ? |
Nettansvarlig/president |
En gang i året |
|
|
|
4. Nettsidene skal alltid være oppdatert og vise klubbens aktiviteter. |
Nettansvarlig/president |
Hele året |
|
|
|
5. Gode beskrivelser av våre prosjekter legges ut på nettsidene |
sekretær, nettansvarlig |
Hele året |
|
|
|
6. Klubbens rutinehåndbok tilpasses vår klubb |
Styret, |
Så snart det er mulig |
|
|
Periode:
Oktober 2016– september 2017
Klubbene plikter å følge opp strategiplanen gjennom egne handlingsplaner der de fire satsningsområdene inngår (synlighet, rekruttering, kommunikasjon og prosjektarbeid). Handlingsplanen må skissere tiltak, aktiviteter, ansvar og tidsramme.
Satsingsområde
|
Tiltak HVA |
Aktiviteter HVORDAN |
Ansvar HVEM |
Frist NÅR |
Status/evaluering |
1. Synlighet
Vi skal være en gjenkjennbar, årvåken og samfunnsbevisst organisasjon og en ønsket samarbeidspartner både lokalt og nasjonalt. |
|
|
|
|
|
1. Synliggjøre vår egen klubb via informasjonsflyer og folder om Norgesunionen. |
Distribuere brosjyren på våre møter, til venner og bekjente. Sørge for at alle medlemmer til enhver tid har noen kopier samt trykte eksemplarer av Norgesunionens folder. Distribuere minibrosjyren til alle medlemmene i klubben |
Alle i klubben |
Hele året |
Klubben prioriterer rekrutteringsmøte og fordeling av informasjons-materiell til foredragsholdere, ved bedriftsbesøk og privat. |
|
2. Temabasert møte om Soroptimist International, SI/E og Norgesunionen |
Invitere eksterne gjester og potensielle nye medlemmer til temabasert møte om soroptimistorganisasjonen. Fortelle om prosjekter, mål, klubbliv, organisasjonens oppbygging og nettverksarbeid.
|
Styret (det gamle og det nye styret samarbeider om arr.) |
Våren eller på oktober-møtet 2016 |
Se under pkt 2.1. |
|
3. Bruke lokalt media, stå på stands |
Synliggjøre vårt lokale, nasjonale og internasjonale engasjement via kronikker og leserinnlegg i Haugesunds Avis/Karmøynytt og menighetsblad
|
Styret v/presidenten og/eller andre interesserte bidragsytere |
Vår/høst 2016 |
Eivor Vikingstad Storesund artikkel våren 2016 |
|
Tiltak HVA |
Aktiviteter HVORDAN |
Ansvar HVEM |
Frist NÅR |
Status/evaluering |
|
4. Selge t-skjorter til egne og andre medlemmer i Norgesunionen |
Marineblå t-skjorter med gul soroptimistlogo på brystet og gul tekst på ryggen «JEG ER EN SOROPTIMIST» selges på RL-møtet og på andre Soroptimisteventer. |
Styret/presidenten bestiller. Annonse ligger ute på nettsiden til SI |
Våren 2017
|
Har hatt bra salg før. Store størrelser er kjøpt inn |
|
5. Bestille navneskilt |
Synliggjøre klubbens medlemmer ved hjelp av navneskilt (som bæres ved medlems-, distrikts- og representantskapsmøter, samt ute ved andre anledninger.) |
Styret |
Ad-hoc |
Navneskilt er kjøpt inn. |
|
|
6.Arrangement i forbindelse med 8 mars |
Sammen med andre |
Styret |
8. mars 2017 |
Ikke planlagt noe i 2016 |
|
7. Aktiv bruk av Facebooksiden |
Sørge for synlighet gjennom mer aktiv bruk av Facebooksiden, bl.a. legge inn informasjon om medlemsmøtene som arrangement på Facebooksidene |
Styret |
Høst 2016 |
Siden er lagd og delt, oktobermøtet er lagt ut som arrangeme |
Satsingsområder
|
Tiltak
HVA |
Aktiviteter
HVORDAN |
Ansvar
HVEM |
Frist
NÅR |
Status/evaluering |
2. Rekruttering
Rekruttering av nye, og særlig yngre medlemmer, er nødvendig for å være en sterk og synlig organisasjon.
|
1. Informasjons- og rekrutteringsmøte/ filmvisning |
Invitere eksterne gjester og potensielle nye medlemmer til temabasert møte om soroptimistorganisasjonen. Fortelle om prosjekter, mål, klubbliv, organisasjonens oppbygging og nettverksarbeid. |
Alle i klubben har ansvar for å invitere gjester. Gammelt og nytt styret samarbeider. |
Til høsten 2016 |
Vi inviterer gjester til kinobesøk, filmen Gud kan ikke Googles, eller annen film. Fortsetter som året før, i oktober
|
2. Rekrutteringsmål: minst 5 nye medlemmer i løpet av 2016 |
Gjennom rekrutteringsmøte og ellers gjennom resten av året: synliggjøre klubben, kommunisere aktiviteter, invitere gjester, rekruttere nye medlemmer. Alle medlemmene anbefales å ta med en gjest i løpet av året. |
Ekstensjons-ansvarlig, samt alle i klubben |
Hele året |
|
|
4. Yngre medlemmer |
Fremstå som attraktiv for yngre medlemmer (under 45 år) gjennom meningsfulle aktiviteter, interessant innhold på medlemsmøter, involvering av alle medlemmer. Gjerne gjennom åpent temamøtet på våren |
Ekstensjons-ansvarlig, distrikts-kontakt, styret. |
Hele året, Idedugnad årsmøtet(?) |
Vi får gode tilbakemeldinger på innholdet. |
|
5. Holde lavest mulig kontingent |
Fortsette med tiltaket gjennomført vår 2012 om lavere kontingent for medlemsmøter ved at matlaging går på rundgang blant medlemmer i stedet for bestilling av mat. for medlemsmøtene. |
Styret |
Hele året |
Felles matlaging, to medlemmer om gangen har vært en suksess. Gir god stemning på møtene og mye positiv oppmerksomhet for matlagerne. |
Satsingsområder
|
Tiltak
HVA |
Aktiviteter
HVORDAN |
Ansvar
HVEM |
Frist
NÅR |
Status/evaluering |
3. Kommunikasjon
Vi må bli flinkere på å sikre at informasjon flyter mellom unionen, klubbene og internt mellom medlemmene. Vi må bruke medlemsbladet og elektroniske verktøy mer aktivt i dette arbeidet. |
1. Kommunisere nytt fra unionen, SI og SI/E |
Holde medlemmer oppdatert om soroptimistnytt fra kilder som Soroptima, The International Soroptimist (nett) og The Link. Minne om aktiviteter på facebook. |
En av våre styremedlem-mer. Trude Julie Berg |
Hele året |
Visepresidenten blir mer synlig, i tillegg er personlig formidling nyttig. Det utløser spørsmål, diskusjon - bevisstgjøring |
2. Bruke hjemmesiden til Norgesunionen på medlemsmøter |
Øke bruk av elektroniske og sosiale medier for å styrke intern kommunikasjon, sikre felles forståelse. |
President, visepresident |
Hele året |
Vise frem sidene på møtene våre på noen av møtene så alle medlemmene blir kjent med sidene |
|
3. Oppdatere våre egen klubbs hjemmesider |
Fortsette å legge handlingsplaner årsrapporter og annen informasjon ut på klubbens nettside og Facebookside. |
Klubbens nettansvarlig/ Styret |
Hele året |
|
|
4. Øke deltakelse på distriktsmøter |
Sørge for at mange, også nye medlemmer, deltar på distriktsmøtene. |
Styret/ distrikts-kontakt |
Høst 2017 |
Få flere til å reise på distriktsmøtet til høsten |
|
5. Involvere medlemmer i verv og styre. |
Gi opplæring til nye medlemmer om organisasjonsstrukturen, oppfordre til verv og deltakelse i klubbstyret. |
Styret |
Samle nye medlem-mer før klubbmøte ved behov |
Dette er en forbedringssak for klubben, slik at opplæring skjer planlagt og tidsfestet. |
|
6. Delta på R&L-møter og referere fra møtene |
Deltakerne refererer fra R&L-møter på sommermøtet. |
Styret |
Mai og juni 2017 |
Referatet fra R&L-møter er alltid et kjærkomment innslag på sommermøte, som mottas med stor interesse. |
|
|
7. Handlingsplanen |
Gå gjennom den 2 ganger årlig |
Styret/alle |
Vår/høst |
Diskutere gjennom planen etter årsmøtet i februar og eventuelt revisjon i september. |
Satsingsområder
|
Tiltak
HVA |
Aktiviteter
HVORDAN |
Ansvar
HVEM |
Frist
NÅR |
Status/evaluering |
4. Prosjektarbeid
Prosjektarbeid er hovedpilaren i soroptimistenes arbeid. Vi skal prioritere klubbens prosjektarbeid etter SIs 10 årsprosjekt fra 2011 – 2021: ”Invester i fremtiden: Soroptimister for utdanning og ledelse”. Alle prosjekter må ha forankring i Sis programfokusområder. |
1. Drive målrettet prosjektarbeid med forankring i programfokusområdene |
Gjennomgå alle programfokusområdene og plassere egne prosjekter innenfor disse. |
Program-ansvarlig, styret |
Hele året |
Årsmøtevedtak at klubben prioriterer SI-prosjekter |
2. Helse-mentorprosjekt |
|
|
|
. |
|
3. Deltagelse på KM-huset/Forandrings-huset på tirsdager. |
«Koselig med kaffe er avsluttet,
|
Presidenten/ Våre medlemmer
|
Hele året
|
To av oss har fokus på matgruppen. De andre deltar for å treffe og samtale med kvinner som har flyktet fra krigsherjede områder. Det er strikkegrupper, leksehjelp og matgrupper |
|
4. Utdanningsfondet |
Vi fortsetter vår pengestøtte til Utdanningsfondet. |
|
Desember |
Hovedandelen av julepotten går til utdanningsfondet |
|
5. TV-aksjonen |
Støttes kun gjennom å oppfordre at medlemmene engasjere seg som bøssebærere – se evalueringen. |
Mange medlemmer er aktive bøssebærere |
Høst 2016 |
Årsmøte har besluttet at klubben skal konsentrere sin innsats om SI-prosjekter, |
|
6. 10.desember-apellen |
Inntekter av salget av julekaker på julemøte og deler av julepotten går til 10 desemberappellen. |
Alle |
Des. 2016 |
Se ovenfor. |
|
7. Loddinntekter til støtte for prosjekter |
En del av beløpene fra medlemsmøtenes loddsalg går til ulike prosjekter |
Styret |
Hele året |
Mindre utgifter til mat gir økt loddsalg |
|
8. Sende programfokusrapporter |
Vi skal bli flinkere til å sende programfokusrapporter (PFR) på de fleste av klubbens prosjekter og tiltak. |
Program-ansvarlig, styret |
Hele året |
Fortsatt en forbedringssak for klubben. |
|
|
9. Manekengoppvisning |
Arrangere manekengoppvisning for å få inn inntekter og øke synlighet |
Arbeidsgruppe |
Høst 2017 |
|
Revidert av styret 22.februar 2016