Periode:
Oktober 2016– september 2017
Klubbene plikter å følge opp strategiplanen gjennom egne handlingsplaner der de fire satsningsområdene inngår (synlighet, rekruttering, kommunikasjon og prosjektarbeid). Handlingsplanen må skissere tiltak, aktiviteter, ansvar og tidsramme.
Satsingsområde
|
Tiltak HVA |
Aktiviteter HVORDAN |
Ansvar HVEM |
Frist NÅR |
Status/evaluering |
1. Synlighet
Vi skal være en gjenkjennbar, årvåken og samfunnsbevisst organisasjon og en ønsket samarbeidspartner både lokalt og nasjonalt. |
|
|
|
|
|
1. Synliggjøre vår egen klubb via informasjonsflyer og folder om Norgesunionen. |
Distribuere brosjyren på våre møter, til venner og bekjente. Sørge for at alle medlemmer til enhver tid har noen kopier samt trykte eksemplarer av Norgesunionens folder. Distribuere minibrosjyren til alle medlemmene i klubben |
Alle i klubben |
Hele året |
Klubben prioriterer rekrutteringsmøte og fordeling av informasjons-materiell til foredragsholdere, ved bedriftsbesøk og privat. |
|
2. Temabasert møte om Soroptimist International, SI/E og Norgesunionen |
Invitere eksterne gjester og potensielle nye medlemmer til temabasert møte om soroptimistorganisasjonen. Fortelle om prosjekter, mål, klubbliv, organisasjonens oppbygging og nettverksarbeid.
|
Styret (det gamle og det nye styret samarbeider om arr.) |
Våren eller på oktober-møtet 2016 |
Se under pkt 2.1. |
|
3. Bruke lokalt media, stå på stands |
Synliggjøre vårt lokale, nasjonale og internasjonale engasjement via kronikker og leserinnlegg i Haugesunds Avis/Karmøynytt og menighetsblad
|
Styret v/presidenten og/eller andre interesserte bidragsytere |
Vår/høst 2016 |
Eivor Vikingstad Storesund artikkel våren 2016 |
|
Tiltak HVA |
Aktiviteter HVORDAN |
Ansvar HVEM |
Frist NÅR |
Status/evaluering |
|
4. Selge t-skjorter til egne og andre medlemmer i Norgesunionen |
Marineblå t-skjorter med gul soroptimistlogo på brystet og gul tekst på ryggen «JEG ER EN SOROPTIMIST» selges på RL-møtet og på andre Soroptimisteventer. |
Styret/presidenten bestiller. Annonse ligger ute på nettsiden til SI |
Våren 2017
|
Har hatt bra salg før. Store størrelser er kjøpt inn |
|
5. Bestille navneskilt |
Synliggjøre klubbens medlemmer ved hjelp av navneskilt (som bæres ved medlems-, distrikts- og representantskapsmøter, samt ute ved andre anledninger.) |
Styret |
Ad-hoc |
Navneskilt er kjøpt inn. |
|
|
6.Arrangement i forbindelse med 8 mars |
Sammen med andre |
Styret |
8. mars 2017 |
Ikke planlagt noe i 2016 |
|
7. Aktiv bruk av Facebooksiden |
Sørge for synlighet gjennom mer aktiv bruk av Facebooksiden, bl.a. legge inn informasjon om medlemsmøtene som arrangement på Facebooksidene |
Styret |
Høst 2016 |
Siden er lagd og delt, oktobermøtet er lagt ut som arrangeme |
Satsingsområder
|
Tiltak
HVA |
Aktiviteter
HVORDAN |
Ansvar
HVEM |
Frist
NÅR |
Status/evaluering |
2. Rekruttering
Rekruttering av nye, og særlig yngre medlemmer, er nødvendig for å være en sterk og synlig organisasjon.
|
1. Informasjons- og rekrutteringsmøte/ filmvisning |
Invitere eksterne gjester og potensielle nye medlemmer til temabasert møte om soroptimistorganisasjonen. Fortelle om prosjekter, mål, klubbliv, organisasjonens oppbygging og nettverksarbeid. |
Alle i klubben har ansvar for å invitere gjester. Gammelt og nytt styret samarbeider. |
Til høsten 2016 |
Vi inviterer gjester til kinobesøk, filmen Gud kan ikke Googles, eller annen film. Fortsetter som året før, i oktober
|
2. Rekrutteringsmål: minst 5 nye medlemmer i løpet av 2016 |
Gjennom rekrutteringsmøte og ellers gjennom resten av året: synliggjøre klubben, kommunisere aktiviteter, invitere gjester, rekruttere nye medlemmer. Alle medlemmene anbefales å ta med en gjest i løpet av året. |
Ekstensjons-ansvarlig, samt alle i klubben |
Hele året |
|
|
4. Yngre medlemmer |
Fremstå som attraktiv for yngre medlemmer (under 45 år) gjennom meningsfulle aktiviteter, interessant innhold på medlemsmøter, involvering av alle medlemmer. Gjerne gjennom åpent temamøtet på våren |
Ekstensjons-ansvarlig, distrikts-kontakt, styret. |
Hele året, Idedugnad årsmøtet(?) |
Vi får gode tilbakemeldinger på innholdet. |
|
5. Holde lavest mulig kontingent |
Fortsette med tiltaket gjennomført vår 2012 om lavere kontingent for medlemsmøter ved at matlaging går på rundgang blant medlemmer i stedet for bestilling av mat. for medlemsmøtene. |
Styret |
Hele året |
Felles matlaging, to medlemmer om gangen har vært en suksess. Gir god stemning på møtene og mye positiv oppmerksomhet for matlagerne. |
Satsingsområder
|
Tiltak
HVA |
Aktiviteter
HVORDAN |
Ansvar
HVEM |
Frist
NÅR |
Status/evaluering |
3. Kommunikasjon
Vi må bli flinkere på å sikre at informasjon flyter mellom unionen, klubbene og internt mellom medlemmene. Vi må bruke medlemsbladet og elektroniske verktøy mer aktivt i dette arbeidet. |
1. Kommunisere nytt fra unionen, SI og SI/E |
Holde medlemmer oppdatert om soroptimistnytt fra kilder som Soroptima, The International Soroptimist (nett) og The Link. Minne om aktiviteter på facebook. |
En av våre styremedlem-mer. Trude Julie Berg |
Hele året |
Visepresidenten blir mer synlig, i tillegg er personlig formidling nyttig. Det utløser spørsmål, diskusjon - bevisstgjøring |
2. Bruke hjemmesiden til Norgesunionen på medlemsmøter |
Øke bruk av elektroniske og sosiale medier for å styrke intern kommunikasjon, sikre felles forståelse. |
President, visepresident |
Hele året |
Vise frem sidene på møtene våre på noen av møtene så alle medlemmene blir kjent med sidene |
|
3. Oppdatere våre egen klubbs hjemmesider |
Fortsette å legge handlingsplaner årsrapporter og annen informasjon ut på klubbens nettside og Facebookside. |
Klubbens nettansvarlig/ Styret |
Hele året |
|
|
4. Øke deltakelse på distriktsmøter |
Sørge for at mange, også nye medlemmer, deltar på distriktsmøtene. |
Styret/ distrikts-kontakt |
Høst 2017 |
Få flere til å reise på distriktsmøtet til høsten |
|
5. Involvere medlemmer i verv og styre. |
Gi opplæring til nye medlemmer om organisasjonsstrukturen, oppfordre til verv og deltakelse i klubbstyret. |
Styret |
Samle nye medlem-mer før klubbmøte ved behov |
Dette er en forbedringssak for klubben, slik at opplæring skjer planlagt og tidsfestet. |
|
6. Delta på R&L-møter og referere fra møtene |
Deltakerne refererer fra R&L-møter på sommermøtet. |
Styret |
Mai og juni 2017 |
Referatet fra R&L-møter er alltid et kjærkomment innslag på sommermøte, som mottas med stor interesse. |
|
|
7. Handlingsplanen |
Gå gjennom den 2 ganger årlig |
Styret/alle |
Vår/høst |
Diskutere gjennom planen etter årsmøtet i februar og eventuelt revisjon i september. |
Satsingsområder
|
Tiltak
HVA |
Aktiviteter
HVORDAN |
Ansvar
HVEM |
Frist
NÅR |
Status/evaluering |
4. Prosjektarbeid
Prosjektarbeid er hovedpilaren i soroptimistenes arbeid. Vi skal prioritere klubbens prosjektarbeid etter SIs 10 årsprosjekt fra 2011 – 2021: ”Invester i fremtiden: Soroptimister for utdanning og ledelse”. Alle prosjekter må ha forankring i Sis programfokusområder. |
1. Drive målrettet prosjektarbeid med forankring i programfokusområdene |
Gjennomgå alle programfokusområdene og plassere egne prosjekter innenfor disse. |
Program-ansvarlig, styret |
Hele året |
Årsmøtevedtak at klubben prioriterer SI-prosjekter |
2. Helse-mentorprosjekt |
|
|
|
. |
|
3. Deltagelse på KM-huset/Forandrings-huset på tirsdager. |
«Koselig med kaffe er avsluttet,
|
Presidenten/ Våre medlemmer
|
Hele året
|
To av oss har fokus på matgruppen. De andre deltar for å treffe og samtale med kvinner som har flyktet fra krigsherjede områder. Det er strikkegrupper, leksehjelp og matgrupper |
|
4. Utdanningsfondet |
Vi fortsetter vår pengestøtte til Utdanningsfondet. |
|
Desember |
Hovedandelen av julepotten går til utdanningsfondet |
|
5. TV-aksjonen |
Støttes kun gjennom å oppfordre at medlemmene engasjere seg som bøssebærere – se evalueringen. |
Mange medlemmer er aktive bøssebærere |
Høst 2016 |
Årsmøte har besluttet at klubben skal konsentrere sin innsats om SI-prosjekter, |
|
6. 10.desember-apellen |
Inntekter av salget av julekaker på julemøte og deler av julepotten går til 10 desemberappellen. |
Alle |
Des. 2016 |
Se ovenfor. |
|
7. Loddinntekter til støtte for prosjekter |
En del av beløpene fra medlemsmøtenes loddsalg går til ulike prosjekter |
Styret |
Hele året |
Mindre utgifter til mat gir økt loddsalg |
|
8. Sende programfokusrapporter |
Vi skal bli flinkere til å sende programfokusrapporter (PFR) på de fleste av klubbens prosjekter og tiltak. |
Program-ansvarlig, styret |
Hele året |
Fortsatt en forbedringssak for klubben. |
|
|
9. Manekengoppvisning |
Arrangere manekengoppvisning for å få inn inntekter og øke synlighet |
Arbeidsgruppe |
Høst 2017 |
|
Revidert av styret 22.februar 2016